Info diet

Sarapan Dengan Betul

Tanpa sarapan , paras gula dalam darah akan menurun . Kadar gula yang rendah menyebabkan konsentrasi terganggu ,lemas, mudah marah dan sebagainya.kebiasaannya sarapan sering digantikan dengan makanan ringkas yang jika dikira kalorinya banyak.Akibatnya tujuan menurunkan berat badan tidak tercapai malah bertambah pula. Apabila tidak bersarapan anda akan lapar selepas waktu pagi dan pasti akan makan lebih banyak di waktu tengahari.Metabolisme tubuh normal tidak boleh menerima pola makan yang teratur.

Hadkan Gula

sepotong kek mengandungi kira-kira 20gm gula pasir yang termasuk dalam kategori karbohidrat sederhana.Glukosa yang terkandung didalamnya memang memberikan rasa kenyang dan bertenaga namun tidak berpanjangan.Ini membuatkan anda ingin makan lagi.Jika ingin sihat dan langsing hadkan pengambilan makanan manis.

Gantikan yang lebih BAIK

Jangan paksa diri untuk melakukan diet ketat. Jika anda cenderung mengambil makanan berat setiap masa cuba tmbahkan lebih banyak sayur dan buah dalam menu makanan  disamping mengurangkan junk food atau makanan berkalori tinggi. Selain itu, kurangkan aktiviti pasif seperti permainan  komputer, menonton televisyen dan gantikan dengan aktiviti sihat bersukan, berenang dan sebagainya.

Tidak  Makan Malam

Tidak makan malam untuk menurunkan berat badan adalah mitos kurang tepat. Berat badan dipengaruhi oleh jumlah kalori yang masuk dan dikeluarkan dalam sehari (berat badan =kalori total yang masuk -kalori yang dikeluarkan ). Untuk menurunkan berat secara sihat, anda harus bijak mengawal kalori dengan pengambilan makanan yang betul di waktu yang sesuai.

Awas! strok

strok tidak mengenal usia

Walaupun strok boleh menyerang orang pada setiap peringkat usia, termasuk kanak-kanak di Malaysia , lebih daripada separuh mangsanya berusia 60 tahun.

Walaupun  strok lebih kerap berlaku  di kalangan lelaki berbanding wanita, keberangkalian wanita mati akibat strok lebih tinggi daripada lelaki. penggunaan pil pencegah hamil dan kehamilan  membawa risiko khusus kepada wanita.

Di Amerika Syarikat , rakyat Amerika berkulit hitam lebih tinggi diserang strok berbanding penduduk berkulit putih. Di China pula, penyelidikan memdapati bahawa penduduk di bahagian utara China mempunyai kadar strok yang lebih tinggi berbanding penduduk di bahagian selatan dan tengah China. Pemakanan mungkin menjadi salah satu sebab perbezaan tersebut.

TIPS pilih kaca mata hitam

Berikut tips yang boleh dijadikan panduan kala membeli kaca mata hitam::

~WAJAH BERSEGI~

wajah bentuk ini menampilkan garis rahang yang ketara, dahi luas  dan tulang pipi yang agak tinggi .Oleh itu kurangkan sisi petak itu dengan kaca mata hitam yang boleh ‘melembutkan’ seperti jenis bulat,bujur klasik dan mata kucing.

WAJAH BUJUR

Ia dikatakan wajah ideal kerana hampir semua rekaan kaca mata hitam sesuai dengan wajah jenis ini. Jangan takut untuk mencuba rekaan kaca mata terkini kerana ia tidak akan menjejaskan  bentuk wajah.

WAJAH BULAT

Untuk membuatkan wajah tampak lebih kecil. cuba gayakan kaca mata hitam rekaan segi empat dengan bingkai cermin yang tidak terlalu tebal. Pilih rekaan yang sederhana besar,sekurang-kurangnya sehingga ke bulu kening.

WAJAH BENTUK HATI

Wajah jenis ini mempunyai rahang yang panjang dengan keadaan dahi yang agak luas. Elakkan tumpuan pada bahagian rahang yang memberi perhatian kepada kawasan mata. Kaca mata hitam rekaan aviator saiz besar juga bentuk mata kucing sesuai untuk memberi keseimbangan kepada dua aspek itu.

Tangani stress

CARA MUDAH HILANGKAN STRESS

KETAWA

tidak ada cara yang lebih murah dari ketawa. menurut dr.frederick goh dalam bukunya the metabolic apocalypse dengan ketawa 15 minit setiap hari ia sudah dapat membaiki aliran darah ke hati.

URUTAN SENDIRI

lakukan sendiri untuk menghilangkan rasa pening. urut secara lembut titik-titik akupuntur pada sekitar hidung, tepi mata untuk melegakan rasa tidak selesa.

JALAN

dr. pamela peeke penulis body for life for woman menyarankan supaya berjalan lebih kurang selama 10 minit untuk menenangkan tubuh badan yang sedang stress.

TIDUR

usahakan mendapat tidur yang tenang untuk mengurangkan kegelisahan pada waktu pagi. untuk mendapatkan tidur yang lena, panaskan segelas susu dan campurkan satu sudu teh serbuk kayu manis dan madu. minum sebelum masuk tidur.

SEKS TERATUR

lakukan seks secara teratur dengan pasangan (yang sah ye). hubungan intim bila dilakukan dengan penuh kasih sayang dan cinta dapat meleraikan segala ketegangan. sejumlah kajian membuktikan seks yang sihat akan memberi kesan fizikal. mood juga akan jadi lebih baik.

CIUMAN

bercium dengan pasangan membuatkan tubuh menjadi lebih rileks, hangat dan penuh dengan cinta dan kelembutan serta menimbulkan gelombang otak dan perubahan kimia yang lain. manfaatnya sama seperti selepas bermeditasi.

DOA

ketika anda sedang stress, kelenjar adrenalin tubuh mengeluarkan bahan kimia yang berfungsi meningkatkan degupan jantung dan tekanan darah serta menurunkan kekebalan tubuh. berdoa dapat mengurangkan stress dan mendekatkan diri kepada tuhan.

Merokok

Mengapa merokok merbahaya? untuk mengetahuinya lebih lanjut sila ke halaman bahaya merokok..

gaya hidup sihat

Sepanjang hayat, kita sering diingatkan pentingnya menjaga kesihatan kepada diri kita. Dari kecil ibu bapa mengajar kita dengan kata-kata seperti “ah yang ini baik untuk kesihatan” atau “jangan merokok kerana ia membahayakan kesihatan”. Di sekolah juga mewajidkan semua pelajar melibatkan diri dalam extra-kokurikulum seperti sukan atau badan beruniform. Adakah semua orang tahu tentang kepentingan menjaga kesihatan diri?? Setiap orang patut hidup dengan definisi kesihatan atau gaya hidup yang tersendiri. Walaupun asas nutrisi dan bersenam itu adalah berdasarkan kepada fakta-fakta sains, cara kita mengaplikasikannya terpulang kepada individu. Pilihan itu dalam tangan sendiri.

GAYA HIDUP SIHAT = KESEMPURNAAN?

Gaya hidup sihat tidak semestinya melibatkan pemakanan dan senaman yang sempura setiap hari. Kita perlu hidup dalam keseimbangan fizikal, rohani, sosial dan mental. Tetapi sekali lagi keseimbangan itu terpulang kepada individu. Akhirnya, keseimbangan itu patut memberi kepuasan kepada diri kita sendiri.o.0

Semua orang tahu yang merokok merupkan perkara yang tidak baik untuk kesihatan. Tetapi macam mana dengan perokok yang bersenam lima kali seminggu dan makan dengan sempurna? Adakah mereka dikatakan tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat? Kalau anda Tanya kerajaan atau institusi perubatan jawapannya mungkin tidak! End of the day, jawapan orang ramai tidak penting kerana kita patut tepuk dada & tanya si perokok. Bagi dia, tentu dia faham perbuatan merokok itu tidak sihat, tetapi mungkin akitivi fitness dan pemakanan itu memberi kepuasan kepadanya. Keseimbangan sementara! Cuma dia seorng yang boleh membuat pilihan untuk berhenti merokok.

Bagi semua orang, keperluan seharian berubah dari semasa ke semasa. Contohnya, si perokok mungkin berazam untuk berhenti bila rakan baiknya meninggal akibat parah dada (lung cancer).
Selagi dia tidak mahu berubah, dia akan terus mengamalkan hidupnya ditemani rokok sehingga dia mahu berubah! Self-dicipline!

Keinginaan  untuk berubah mesti/patut datang daripada diri kita sendiri. Bagi kebanyakkan pelajar sekolah pun, memaksa mereka menertai pasukan uniform tidak akan bertahan memberi hasil dalam jangka masa yang panjang. Bagaimana dengan atlit sukan? Mereka selalu dapat membawa tabiat bersukan kemana-mana kerana mereka mempunyai passion and minat!

Passion dan minat itu amat penting dalam kehidupan. Bukan sahaja untuk bersukan, tetapi juga dalam kerjaya, kekeluargaan dan juga pemakanan & fitness!

Ramai yang memulakan program fitness dan diet tetapi berhenti separuh jalan. Kenapa?Kerana mereka buat perkara yang tidak menyeronokan….makan sihat dan bersenam (bukan bersukan). Memang membosankan kalau kita tidak menyukai perkara tersebut..~o.0~